Trasy do Chorvatska
Jedeme do Chorvatska vlastním autem aneb Jak nejlépe se dostat do Splitu a Rovinje.
Cesta po dálnicích do Splitu (cca 1080 km, cca 11 hodin)
Jedná se o nejrychlejší, ale zároveň o nejdražší cestu k moři. Všechny uvedené trasy začínají na české dálnici D1 přes Brno a Mikulov nebo Znojmo (podle toho, co je pro vás blíž), dále v Rakousku pokračujete přes Vídeň a Gratz, ve Slovinsku přes Maribor, hranice Chorvatska překročíte na přechodu Macelj a pokračujete přes Záhřeb až do Splitu. Jestli jste si naplánovali vaši dovolenou na dva týdny, tak budete potřebovat dvě rakouské deseti denní dálniční známky za 16,60 eur a měsíční slovinskou známku za 30 eur, které vás dohromady vyjdou na cca 1 200 korun. Dále zaplatíte mýtné v Chorvatsku 229 kun od slovinských hranic Zaprešiće do sjezdu Dugopolje u Splitu, což v přepočtu dělá cca 800 korun a se spáteční cestou cca 1 600 korun.
Tato nejrychlejší varianta vás na poplatcích přijde zhruba na 2 800 korun. Pokud byste chtěli jet až do Dubrovníku, tak si připlatíte na mýtném 40 kun za jednu cestu navíc.
Cesta přes Slovinsko bez dálniční známky (cca 1070 km, cca 11,5 hodiny)
Celá trasa je stejná jako ta předešlá, jen se chcete vyhnout slovinskému, poměrně krátkému cca 45 kilometrů dlouhému, dálničnímu úseku, který je pro turisty mířící jinam než na Istrii poměrně dost předražený (pokud míříte pouze na týdenní dovolenou, tak si musíte stejně koupit měsíční známku za 30 eur). Proto již v Rakousku uhněte na exitu 226 do Murecku, za ním přejeďte rakousko-slovinskou hranici, pokračujte přes města Lenart a Ptuj, zde ale musíte dobře odbočit na jednotlivých křižovatkách, a proto buďte ve střehu. Dobrý popis tohoto úseku a fotografie najdete na http://forum.ihvar.cz. Na bezplatný dálniční úsek A1/A4 se napojíte za křižovatkou ve slovinském Draženci. Pokud ale minete správnou odbočku a dostanete se na dálniční přivaděče nad touto křižovatkou, bez známky se už neobejdete.
Cesta přes Maďarsko (cca 1100 km, cca 13 hodin)
Na této cestě ušetříte a uvidíte i trochu jinou krajinu, ale je (jen) o 30 kilometrů delší než trasa přes Rakousko, takže pojedete cca o dvě hodiny více, protože v Maďarsku pojedete i mimo dálnici. Na této cestě ušetříte za slovenskou dálniční známku (desetidenní - 10 eur, měsíční- 14 eur) a vyhnete se dálnici ve Slovinsku. Tentokrát pojedete po dálnici D1 až do Bratislavy a dál pokračujete na Maďarsko, za hranicemi odbočíte na město Csorna a najedete na opravenou silnici 86, která vás doveze přes Szombathely do slovinské Lendavy. Kousek od chorvatských hranic v Čakovci najedete na dálnici A4, v Záhřebu pak přejdete na zdejší A1. Mýtné za tento úsek chorvatské dálnice je srovnatelný, celkem 222 kun za jednu cestu.
Po dálnici na Istrii (cca 900 km, cca 9 hodin)
Nejjednodušší cesta vede z Prahy na Istrii přes Vídeň a Maribor, kde odbočíte na A1, kterou pojedete kolem Lublaně až do Koperu. Ceny rakouských a slovinských dálničních známek jsou, pokud jedete na týden, pro první zemi 8,30 eura a pro druhou 15 eur. Slovinské dálnici se v tomto případě nevyhnete. Mýtné na chorvatské dálnici A9 mezi Umagem a Medaki dělá pouze 22 kun. Dohromady vás celá cesta vyjde na 1 400 korun. V dřívějších dobách byla oblíbená cesta na Istrii přes České Budějovice, Linec, Salcburk a Koper, ale dnes se cenově nevyplatí, protože si připlatíte za průjezd Taurským a Katschberským tunelem (10 eur) a tunelem pod Karavankami (6,50 eura). I když je o cca 50 kilometrů kratší, tak ji pojedete o hodinu déle. Celkově byste si za cestu tam i zpět připlatili cca 850 korun.